نگهداری و نظافت تابلو

در بخش مشخصات فنی شبرنگ مطالبی در مورد اهمیت بازتاب نور مطرح گردید. در تحقیقاتی مشخص شده است که هرچه سن راننده بیشتر باشد ، میزان بازتابی مورد نیاز راننده نیز بیشتر می شود که شکل زیر این مطلب را نشان می دهد.

استفاده از شبرنگهای لانه زنبوری و الماسی برای دسترسی به بازتاب بیشتر نور می باشد. اما موارد زیر می تواند همه هزینه های انجام شده را بر باد داده و نتیجه ای حاصل نشود.

maintenance of signs


1- نحوه انبارداری شبرنگ و تابلوی ساخته شده

شبرنگ باید در دمای 18 تا 24 درجه و رطوبت 30 تا 50 درصد نگهداری شود. شبرنگهای بریده شده و آماده مونتاژ نباید به تعداد زیاد روی هم قرار گرفته یا حجم سنگینی روی آنها قرار داده شود ، زیرا فشار ناشی از وزن شبرنگ یا وزن اضافی باعث فشار به لایه های زیرین و جابجایی دانه های کروی شیشه از محل اصلی خود می شود. تابلوهای ساخته شده نیز نباید بر روی هم انبار شوند بلکه باید بصورت کتابی در کنار یکدیگر قرار داده شوند ، بطوری که هیچگونه فشاری به سطح شبرنگ وارد نشود. در صورت عدم رعایت موارد فوق میزان بازتاب شبرنگ کاهش می یابد ، حتی اگر در شروع استفاده باشد.

2- نظافت سطح تابلو

اگر سطح تابلو نظافت نشود ، گرد و غبار و دوده باعث کاهش بازتاب سطح تابلو می شود. دوره نظافت وابسته به شرایط محیط است ( حداقل سالی دو بار). تابلوهای هشداری که در ارتفاع پایین نصب می شوند بیشتر در معرض آسیب بوده و به نظافت بیشتری نیاز دارند.

3- نحوه نظافت تابلو

ابتدا سطح تابلو با آب معمولی شسته تا گرد و غبار اولیه پاک شود. سپس با محلول خنثی ( پ هاش 6 تا 8) و بدون ذرات ساینده از قبیل مایع ظرفشویی ( پودر تاید مصرف نشود ) سطح تابلو با جنس نرم از قبیل ابر یا پارچه لطیف یا آبپاش مکانیزه شسته شده و نهایتا مجددا با آب معمولی تمیز شود تا اثرات ماده شوینده از سطح تابلو پاک شود. استفاده از شوینده اسیدی و پارچه ضخیم مثل گونی باعث آسیب رسانی جدی به سطح شبرنگ تابلو می گردد.