تابلو راهنمای مسیر

تابلو های راهنمای مسیر نوعی علائم افقی هستند که راننده را به سمت مقصد ، مسیر یا جهت مورد نظر هدایت می کنند. تابلو های راهنمای مسیری که صحیح طراحی ، نصب و اجرا شده باشند ، روانی و ایمنی تردد را بهمراه دارند. این تابلو ها با توجه به محل نصب بصورت زیر دسته بندی می شوند:

تفاوت تابلو های راهنمای مسیر شهری و بین شهری

چون فواصل بین ورودی ها و خروجی های بزرگراه های شهری کوتاه می باشد ، معمولا فقط از دو نوع تابلوی انتخاب مسیر و خروجی استفاده می شود . از سوی دیگر به دلیل محدودیت های طرفین مسیر های شهری ( فضای سبز و اماکن مسکونی ) ، معمولا نصببه صورت بالاسری می باشد.

نمونه تایلو
راهنمای مسیر
راهنمای مسیر

1- تابلو های پیش آگاهی

تابلو های پیش آگاهی تابلو هایی هستند که در تبعیت از نوع و اهمیت مقصد ، قبل از مقصد نصب می شوند و آگاهی لازم را به رانندگان در مورد انشعاب راه ارائه می دهند و معمولا فاصله تابلو تا خروجی و شماره راه بر روی آن نوشته شده است . محل نصب این تابلو ها معمولا سمت راست حاشیه راه بوده و در صورت نیاز به تاکید در سمت چپ نیز تکرار می شوند.

3- تابلو های خروجی

تابلو های خروجی تابلو هایی هستند که در محل انشعاب نصب می گردند و نشان دهنده نقطه خروج از مسیر می باشند. محل نصب اینگونه تابلو ها در جزیره میانی افتراق دو مسیر می باشد. در مواردی که عرض این جزیره کمتر از پهنای تابلو بوده یا نقطه دید مناسبی برای راننده ایجاد نکند ، تابلو بر روی پایه کنسولی یا صلیبی نصب می شود.

راهنمای مسیر

2- تابلوهای انتخاب مسیر

این تابلو ها به راننده کمک می کند تا به موقع خط حرکتی خود را در جهت مقصد انتخاب نماید. این تابلو ها معمولا بعد از تابلوی پیش آگاهی و قبل از خروجی نصب می شوند. نوع نصب اینگونه تابلو ها معمولا بصورت بالاسری می باشد.

4- تابلو های تایید مسیر

تابلو های تایید مسیر تابلو هایی هستند که پس از ورود به مسیر جدید ، راننده را از انتخاب مسیر صحیح مطمئن می سازند. در راهای بین شهری معمولا اطلاعاتی از قبیل شماره راه و فاصله تا شهر بعدی ، بر روی تابلو درج می شود. محل نصب اینگونه تابلو ها سمت راست حاشیه راه می باشد.

راهنمای مسیر

لازم به ذکر است مکان نصب تابلو منجر به بازتاب های متفاوت می گردد. شکل روبه رو بیانگر این موضوع است.

همانگونه که از شکل مشخص است ، برای جبران کاهش بازتاب تابلو های بالاسری و سمت چپ ، باید از ابعاد بزرگتر تابلو و بکارگیری شبرنگ های پر بازتاب تر استفاده نمود. از سوی دیگر در مواردی که سمت راست جاده دارای امکان نصب مناسب است باید از نصب بصورت بالاسری پرهیز گردد.

نمونه تابلو های راهنمای مسیر در یک محور

نمونه تایلوها

ابعاد تابلو و نوشتار

ابعاد تابلو های راهنمای مسیر بستگی به سرعت طرح دارد. در طراحی کامپیوتری ابتدا طول کادر ” الف” مبتنی بر سرعت طرح انتخاب شده و پس از طراحی ابعاد آن استخراج می شود. انتخاب ابعاد از پیش تعیین شده بدون توجه به سرعت طرح و تعداد مسیر ها از اشتباهات رایجی است که متاسفانه مکررا تکرار می شود. لازم به ذکر است که طراحی تابلو های راهنمای مسیر به تبحر و تجربه خاصی نیاز دارد و شرح همه این موارد به کتاب مفصلی نیاز دارد. انتخاب فونت مناسبی که برای این منظور طراحی شده از لوازم ضروری طراحی است.

اصول مهم در طراحی تابلو ها

از فواصل مورد نیاز قابل خواندن باشند ( اصل خوانایی)

به سرعت قابل فهم باشد ( اصل نوشتاری)

مقاصد مهم و درجه یک ذکر شده باشند ( اصل اولویت )

نام های ذکر شده تا مقصد تکرار شوند ( اصل تداوم )

زیبایی طرح و تناسب ابعاد تابلو رعایت شوند ( اصل زیبایی )

رنگ تابلوها

رنگ تابلوهای راهنمای مسیر

در یک معبر خاص رنگ زمینه و نوشتار ، تابع رنگ آن معبر بر اساس جدول زیر می باشد. مسیر ها و مقاصد با اولویت بالاتر از معبر موجود ، رنگ اصلی خود را حفظ می کنند.

شبرنگ تابلو های راهنمای مسیر

توصیه اکید می نماید که از شبرنگ لانه زنبوری برای تابلو های راهنمای مسیر استفاده شود. شاید اگر گفته شود استفاده از شبرنگ رده مهندسی در اینگونه تابلو ها ، پول دور ریختن است ، گزاف نباشد. سه مزیت عمده میزان بازتاب شبرنگ لانه زنبوری و زاویه دید مطلوب ( تا حدود 60 درجه) و طول عمر بالای 15 سال ، تاکیدی بر این انتخاب است.

نوع بدنه تابلو های راهنمای مسیر

فلز بدنه تابلو های راهنمای مسیر معمولا بر دو نوع است. تابلو های با ابعاد بزرگ بصورت ریلی ساخته می شود. بدین معنی که بدنه تابلو از ریل های فلزی با عرض مفید 20 سانتیمتر ساخته شده و در محل نصب ، این ریل ها به هم مونتاژ می شوند. ورق از نوع گالوانیزه با ضخامت 25/1 میلیمتر است. مزیت این روش کم هزینه بودن حمل و نقل ، اصلاحات و تعمیرات بعدی است. در تابلو هایی که ابعاد کوچکتر دارند ، فریمی یکپارچه ساخته شده و ورق گالوانیزه 5/1 میلیمتر بر روی فریم متصل می شود. معمولا به این روش ، ساخت تابلو بصورت یکپارچه گفته می شود. در هر دو روش باید اتصالات مورد نیاز برای اتصال تابلو به پایه از قبل پیش بینی شده تا عملیات جوشکاری در هنگام نصب کاهش یابد و قطعات با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند.

route signs
route signs
route signs

نمونه تابلو های راهنمای مسیر نصب شده در سطح شهر

Samples of route guidance signs mounted in the city
Samples of route guidance signs mounted in the city
Samples of route guidance signs mounted in the city
Samples of route guidance signs mounted in the city