پایه های ساده

پایه تابلوهای انتظامی نصب شده در شهر

این پایه از جنس لوله با قطر خارجی 63 میلیمتر بوده و پوشش آن از رنگ الکترواستاتیک است.

پایه تابلوهای انتظامی نصب شده در راه ها

-برای تابلوهای انتظامی و اخباری بزرگ از قوطی  60*60*3 میلیمتر استفاده می شود.

-برای تابلوهای هشداری که در ارتفاع 2 متری نصب می شوند از قوطی 40*40*2 میلیمتر استفاده می شود.

-برای تابلوهای مسیر نما از قوطی 40*20*2 میلیمتر استفاده می شود.

ارتفاع پایه تابلوهای انتظامی

ارتفاع تابلو بستگی به محل نصب و نوع و تعداد تابلوهای منصوبه دارد. ارتفاع نصب تابلو باید به حدی باشد که اولا در مخروط دید راننده بوده و ثانیا مانع عبور عابرین پیاده نگردد. متوسط ارتفاع مخروط دید راننده سواری 120 سانتیمتر و راننده کامیون 210 سانتیمتر است. یعنی مرکز تابلو های منصوبه در این ارتفاع بهترین دید و کارآیی را برای راننده بهمراه دارد. از سوی دیگر محدودیت فضای 230 سانتیمتری زیر تابلو در نقاط شهری را باید مد نظر قرار داد.

برای تابلوهای انتظامی ارتفاع معمول پایه 300 سانتیمتر است. اگر تعداد تابلوهای نصب شده روی یک پایه 2 تا 3 عدد باشد ، رعایت فاصله 230 سانتیمتر از کف زمین تا زیر پایین ترین قسمت تابلو ضروری است تا مانع حرکت عابرین نشود.

برای تابلوهای هشداری ، خطرنما و مسیر نما که در سطح شهر و جاده نصب می شوند ارتفاع پایه 120 تا 150 سانتیمتر است و باید به نحوی نصب شود که در مخروط دید مستقیم راننده قرار گیرد.

نتیجه اینکه نصب تابلو در ارتفاع بالا بدون توجیه فنی ، از کارآیی تابلو می کاهد و از سوی دیگر سرگیر بودن تابلو موجب مزاحمت است.

پایه تابلوهای اسامی اماکن و معابر

از لوله با قطر خارجی 76 میلیمتر ، به ارتفاع 300 یا 330 سانتیمتر استفاده می شود. پوشش پایه از رنگ الکترواستاتیک می باشد. برای سهولت نصب از لوله با قطر داخلی 8 میلیمتر و به ارتفاع 40 سانتیمتر بعنوان پایه فونداسیون استفاده شده و پس از نصب این فونداسیون پایه اصلی بهمراه تابلو بر روی این فونداسیون قرار گرفته و جوش می شود.

پایه تابلو

پایه تابلوهای پانلی

پایه اینگونه تابلو ها از لوله با قطر خارجی 76 میلیمتر با پوشش رنگ الکترواستاتیک تهیه می شود. دو عدد زوار آلومینیومی تعبیه شده بصورت کشویی ، نگهدارنده پانل ها می باشد. ارتفاع پایه به نحوی است که فاصله پایین ترین قسمت تابلو تا سطح زمین 180 سانتیمتر است.

پایه تابلو

فاصله جانبی نصب انواع تابلو

تابلوهایی که در سمت راست یا چپ جاده نصب می شوند باید دارای فاصله اطمینان تا لبه مسیر عبور خودروها باشند تا مانع تردد خودرو ها نشده و در اثر تصادف آسیب نبینند. این فاصله حداقل 50 سانتیمتر و حداکثر 150 سانتیمتر است. دور بودن تابلو از کنار جاده باعث کاهش کارآیی تابلو شده و خطر ندیده شدن را بهمراه دارد.

فاصله جانبی نصب انواع تابلو
فاصله جانبی نصب انواع تابلو

اولویت نصب تابلوهای انتظامی

اگر بر روی یک پایه چند تابلو نصب شود باید مطابق شکلهای زیر اولویت رعایت شود :

الویت تابلو

پایه تابلوهای هدایت مسیر

پایه تابلوهای هدایت مسیر بستگی به سطح بادگیر محاسبه می شود و از مواردی است که قبل از طراحی نمی توان برآوردی برای آن مشخص نمود. بطور حدودی برای هر متر مربع تابلو مقدار 18 تا 28 کیلوگرم پایه مورد نیاز است. پایه ها از مقاطع قوطی و خرپایی می باشند. در حالات خاص نیز از گاباری و کنسول ( از ورق بصورت چند وجهی با پوشش رنگ صنعتی ) استفاده می شود.

پایه تابلو
پایه تابلو